fredag 10 augusti 2012

DEN VITA CLOWNEN

Så mycket tittar svensken på TV (Hela befolkningen 3-99 år):
År 2005 146 min/dag
År 2006 154 min/dag
År 2007 157 min/dag
År 2008 160 min/dag
År 2009 166 min/dag
År 2010 166 min/dag
(ambigrammedia.se/2012)

Det är föga förvånande att TV-konsumtionen ökar. I brist på egen tankekraft får vi konsumenter låta oss gödas av vad TV tillhandahåller. En av min storasyrras pojkvänner hade alltid TV:n på, liksom för att få uppslag till tankar. Inget ont med det. Men jag ställer frågan: Ska ett nivellerat programutbud på SVT eller TV4 vara fyrbåken bortom fjärden i vintern? Ska vi om sommaren luta oss mot Allsång på Skansen? Ska vi spendera vår tid på dumheter för att räkna bort en timme?

Jag ska genast erkänna att jag aldrig tittar på TV. Kanske av misstag när Queen Live at Wembley Stadium rullat ut och försvinner från DVD-spelaren, då dyker Rapport, SVT, upp och jag känner… att detta är förgången tid. Kanske beroende på att redaktionen bakom Rapport och jag har helt olika agendor.

Wikipedia: Bröd och skådespel är ett uttryck från romartiden då romerska imperiet erbjöd romarna gladiatorspel och annan underhållning i kombination med något att äta för att romarna skulle hålla sig lugna och nöjda och inte protestera.

TV är liksom gladiatorspelen i dag ett sätt att hålla massorna nöjda med underhållning, kanske något att bli förbannade över, att få ha någon åsikt om. Men våra söner, slösar de bort tid på dumburken?

Svar: Nej. De är uppkopplade mot nätet liksom kompisarna i Libyen, Egypten och Syrien. De har ett massmedialt konsumtionsmönster som är lika mycket utbud som efterfrågan. De är producenter och också konsumenter. De faller inte i fällan som Ray Bradbury skissade på i Fahrenheit 451:

Två kvinnor möts och pratar. Samtalet begränsas till följande replik som studsar fram och tillbaka: Den vita clownen! Just denna vita clown visades på de väggstora TV-skärmarna kvällen innan mötet. Det Bradbury förutsåg 1953 har förstås slagit ut med all kraft 2012. Vill vi att den generation som ska ta över efter oss degenereras till samtal om den vita clownen?

Risken är liten. De är för uppkäftiga. De tolererar inte nonsens. Dagens TV med sköna programledare faller dem inte på läppen.

Det känns riktigt uppfriskande med 11-åringar som inte låter SVT eller TV4 styra deras tankegods. Frågan är var vi andra står?




1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ÄR förvånad över att TV-konsumtionen ökar. Med tanke på vad som visas.

Är det TV-konsumtion att ständigt ha den på i hemmet? Tycker det är som att stå och lifta är detsamma som att åka bil...

Fast det är kanske så det är. Snabbt kan du åka med, bli en del av verkligheten. Med din "tumme" och smarta telefon kan du bidra till det som visas, och inte bara sitta eller stå och se verkligheten åka förbi utan bli en del av den. Påverka det som sker.

Inte låter våra tonåringar SVT, TV4:a eller kvällstidningar styra dem. Snarare är det tvärt om! Eller för all del de som bor till exempel Syrien. Filminslag och bilder från smarta telefoner är en del av nyhetsrapporteringen. Har man bara tumme med tekniken är det enkelt!

"Vi andra sitter i vardagsrummet. Somliga av oss tittar på stjärnorna på slottet." (Oscar Wilde-travestering).