onsdag 19 juni 2013

EPIGENETIK – SPÄNNANDE, MEN…

På inrådan av vanligtvis välunderrättad källa slog jag på Vetandets värld, SR, igår. Ämnet var epigenetik och det började riktigt lovande. En socialrelaterad forskare från Överkalix berättade om sina rön. Han hade via vår utmärkta folkbokföring studerat hur 1000 farföräldrars svält i tio-årsåldern lett till fördelaktig mortalitet för sönsönerna i samma Överkalix.

Den vetenskapliga journalisten på Vetandets värld tycktes inte känna några gränser för sin hänförelse över forskningsresultaten. Erfarenheter leder till att den genuppsättning farfar lämnar vidare vid kopulationen med farmor ändras! Kosten, eller brist på kost, förändrar arvet. Det är faktiskt varken mer eller mindre en sensation.

Journalisten fortsätter med att intervjua en professor i epigenetik vid Karolinska institutet. Hon skrattar fortfarande hänförd och är helt övertygad om att han kommer att få nobelpris. Faktum är här börjar jag undra var beläggen finns? Finns forskning som stödjer tanken på att våra erfarenheter ger avtryck i arvsmassan?

Epigenetik, begreppet myntades 1942, är ett forskningsområde som studerar hur olika gener i DNA-spiralen antingen stängs av eller på. Samma DNA finns i nagelbanden som pannloben eller tummen, eller ögat… När könscellen ska skapa en pannlob, då stängs alla irrelevanta gener av. Bara de som behövs är påslagna. Det behöver inte bli en tumme bakom pannan.

Efter att ha lyssnat på inslaget i Vetandets värld är jag nu av den uppfattningen, att det blev inte mycket mer än en tumme av inslaget. Jag har jobbat i 9 år på Totalförsvarets forskningsinstitut och är van att förhålla mig kritisk till forskningsresultat. Jag utgick nu, igår, från att det kunde ligga något bakom den sensationella teorin och ville ha belägg för resultaten. Det behöver man inte vara disputerad för att önska.

Efter en genomsökning på nätet hittade jag en artikel från Lunds universitet. Jodå, det forskas om epigenetik. Men bara i den gamla tråkiga varianten, gener på och av. Jag skickade ett litet mejl och undrade om det inte bedrivs forskning om huruvida erfarenheter kan förändra våra arvsanlag. Nej, det hade inte Lunds universitet hört talas om, än mindre att det skulle finnas några belägg för teorin.

Och här står vi: En spännande idé som Vetandets värld saluför – men helt utan belägg. Mitt lilla råd till dig som följer vetenskapliga nyheter på radio eller i Kunskapskanalen: Ta dem med en nypa salt. Anlägg en kritisk syn. Bara för att en forskare från Överkalix hittar statistiska samband som han tror vara orsakssamband och blir intervjuad i SR, så behöver du inte köpa det. Mortaliteten i Överkalix kan mycket väl bero på att farfar lärde sina barn och barnbarn att leva sunt. Det är nu bara för dig att använda ditt sunda förnuft och inte dansa fågeldansen bara för att en spektakulär teori presenteras i Vetandets värld.

Inga kommentarer: